خوانندگان سودای

گروه خوانندگان

خوانندگان سودای

گروه خوانندگان

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

۹ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۸
اسفند

در دنیا زبان های گوناگونی برای ارتباط انسان ها با یکدیگر وجود دارد ، هر کشوری به زبان خاص خود صحبت می کند. اما در این میان زبان واحدی وجود دارد که همه ی افراد به راحتی می توانند با آن ارتباط برقرار کنند. موسیقی …

ادیان و نژادها بی شمارند اما زبان و روح یکی است، زبان عشق. موسیقی نوعی زبان عشق است. کاربرد موسیقی برای درک زیبایی و سلامت زندگی اجتناب ناپذیر است . از بدو خلقت انسان، نیازهای متنوعی(اعم از جسمی و روانی) با او همراه بوده که برای برآورده ساختن این نیازها سازگاری با محیطش به ابزارهایی نیاز داشته است.

هنر به عنوان یکی از وسایل اولیه ی سازگاری بشر در خدمت نیازهای کمال جویی و زیبا طلبی و از طرف دیگر، آرامبخش ناراحتی ها و سختی های زندگی او بوده است. موسیقی شکلی از هنر است که احساس، عاطفه، ادراک و شناخت انسان را بدون نیاز به تکلم و زبان منتقل می کند.استفاده ی بشر از موسیقی، امری آسان و قابل دسترس بوده است، چون ریتم و ملودی، به عنوان دو رکن اساسی موسیقی، در سرشت انسان وجود داشته و از طرفی آواگریها و حرکات ریتمیک نیز نیازی به تکلم نداشته است. از این رو در بیشتر قبایل ابتدایی مراسم و آیین های مختلف موسیقیایی که وسیله ای برای ابراز همبستگی جمعی و از بین بردن ترس ها و غم ها و ایجاد آرامش و شادی و اراده در بین افراد قبیله بوده برگزار می شده است.موسیقی زبان آرزوها، انتظار ها و عواطف بشری است و هر قوم و ملتی بر حسب ویژگی های عاطفی و فرهنگی خود، موسیقی خاصی دارد. با درک موسیقی، عواطف زیبا، همدردی و تفاهم بیشتر قلبی میسر خواهد شد.پژوهشگران توصیه می کنند که والدین روزانه یک ساعت برای فرزندان کوچک خود موسیقی پخش کنند. این عمل موجب بهتر شدن وضعیت تغذیه، خواب و افزایش وزن آنها می شود. (تله تکست شبکه ۲ سیما)

موسیقی و درمان

از ابتدای تاریخ، بشر از موسیقی برای شفای بیماران استفاده می کرده است. برای مثال؛ ریتم طبل ها در مراسم شفابخش جادوگران و درمان گران نقش مهمی داشته است.ارسطو می گوید: از موسیقی می توان در بسیاری از شئون زندگی، تربیت، سرگرمی، درمان، خوشگذرانی و تعدیل احساسات و عواطف استفاده کرد. (منتهی تصریح می کند که گرچه پر کردن اوقات فراغت، امری لازم است، لیکن باید با نوعی از موسیقی مفید و تعالی بخش پر شود).فارابی موسیقی را با سه خاصیت مطرح می ساخت: احساس انگیز، نشاط انگیز، خیال انگیز و یا تحت شرایطی هر سه خصوصیت را دارا می باشد.نغمه های موسیقی بر حسب ترکیب فواصل و ریتم دارای ارتعاشات خاصی هستند که با تحریک ارتعاشات سلول های عصبی احساس و انگیزه ای را تقویت، تضعیف و یا منتقل می سازند. اگرچه فواید درمان با موسیقی از دوران های قبل مطرح بوده است، اما تا قبل از اینکه در قرن اخیر به عنوان یک رشته تخصصی شناخته شود خوب معرفی نشده است.امروزه از تأثیر و فواید موسیقی در مراحل مختلف رشد و زندگی انسان (از دوره جنینی تا سالمندی) گیاهان و جانوران سخن به میان می آید، و از تغییرات آن بر روی سیستم های حسی حرکتی، هیجانی عاطفی، ترشح غدد، هوشیاری و آگاهی و شناخت فرد بحث می شود.به گفته پژوهشگران مرکز پزشکی نیویورک، شنیدن موسیقی های کلاسیک و حتی موسیقی جاز موجب کاهش اضطراب و افزایش تحمل درد بیماران می شود. (تنسی ویلیامز)

مقدمه ای بر موسیقی درمانی

شاید تا کنون مطالبی در روزنامه ها، مجلات، محل کارتان یا در بین مردم درباره “موسیقی درمانی” خوانده یا شنیده باشید. موسیقی درمانی یک رشته جدیدی است و فقط به مدت پنجاه سال است که به عنوان یک تخصص کلاسیک و حرفه ای توسعه پیدا کرده است.بر طبق تعریفی که ” انجمن ملی موسیقی درمانی” (NAMT) ارائه داده است، موسیقی درمانی عبارتست از ” کاربرد موسیقی تأمین، حفظ و بهبود سلامت جسمانی و روانی در واقع موسیقی درمانی کاربرد منظم موسیقی است، بطوریکه موسیقی درمانگر مستقیما” در یک محیط درمانی، تغییرات دلخواه را در عواطف و رفتار درمانجو ایجاد می کند…. )به طور خلاصه در موسیقی درمانی با استفاده از موسیقی، که یک رسانه هنری خلاق است، به افرادی دارای مشکلات گوناگون، به منظور دستیابی به بهداشت روانی و جسمی آنان کمک می شود.موسیقی درمانی در درمان افرادی که ناتوانی های مختلفی از جمله عقب ماندگی ذهنی، تأخیر یافتگی رشدی، معلولیت جسمی، بیماری روانی و… داشته اند، به طور موفقیت آمیزی جواب داده است.موسیقی درمانگر، اهداف و مقاصد را بر اساس نیازهای خاص درمانجو دنبال می کند. فنون مختلفی برای پیشبرد این اهداف استفاده می شود.برای مثال، آواز خواندن می تواند به افراد مبتلا به بیماری آلزایمر کمک کند تا حافظه دراز مدتشان را به کار اندازند، نواختن آلات موسیقی با همسالان یا درمانگر می تواند مهارت های میان فردی را افزایش دهد و کارکردهای اجتماعی را بهبود بخشد. از همه مهمتر اینکه افراد احساساتشان را در روشی مطمئن و لذت بخش بوسیله نواختن موسیقی، گوش کردن به موسیقی و رقصیدن به همراه موسیقی بیان می کنند.البته موسیقی درمانی فقط در خدمت افرادی که دارای انواع مختلف ناتوانی ها هستند به کار برده نمی شود، بلکه در شرایط مختلف پزشکی نیز سودمند است. از جمله کاهش فشار روانی یا درد، زایمان، توانبخشی بیماران سکته ای و مبتلایان به بیماری پایانه(بیماری هایی که علاج ناپذیرو مرگبار هستند، مثل ایدز). مساله عمده که در اینجا برای درمانگر مطرح است کاهش درد و تحمل آن در شیوه درمان است و یا کمک به بیمار برای دستیابی به کارکردهای بهینه.موسیقی درمانی رشد فزاینده ای در کشورهای مختلف جهان و در عرض سال های اخیر داشته است و کارهای درمانی متعددی توسط موسیقی درمانگران صورت پذیرفته است و این امر تأکید گردیده که اساسا” موسیقی در درمان اشخاص مبتلا به وضعیت های مختلف پزشکی کارآئی بسیاری دارد.این مقاله کوتاه به شما یک دید کلی درباره اینکه ” موسیقی درمانی چیست؟” ارائه داده است. این مقاله فقط بخش کوچکی از این رشته حرفه ای عظیم را معرفی کرده است و به عنوان یک کلیت در این باره نمی تواند نتیجه گیری شود.موسیقی سنتی ما با اصالت و ریشه های عمیق فرهنگی قابلیت بسیاری برای گسترش و تدوین های تازه ای از جانب استادان موسیقی دارد.دکتر داریوش صفوت موسیقیدان برجسته معاصر نقل می کرد که مرحوم عبدالحسین شهبازی بیست دقیقه در کنار بستر بیماری که پزشکان از او قطع امید کرده بودند سه تار نواخته و پس از ۲۰ دقیقه حال بیمار بهبود یافته و خطر رفع شده است. (همشهری ۱۰/۸/۱۳۷۹)اگر شما به این رشته علاقمندید، می توانید برای گرفتن اطلاعات بیشتر در این باره با سازمان های حرفه ای به رایزنی بپردازید، یا می توانید با هر بیمارستان یا مدارس آموزش ویژه که خدمات یا برنامه های موسیقی درمانی را تدارک می بینند مشورت کنید

  • مرتضی سنجری
۲۸
اسفند


 
رشته موسیقی

تناسب روح آدمی برای پذیرش سخن، حسن سلوک و رفتار، همراهی نظم و نثر، شعر و ادبیات یا سایر فعالیت های اجتماعی، هنری و فرهنگی با موسیقی آنقدر موزون و هماهنگ است که گوئی اگر انسان نبود موسیقی خلق نمی شد.
موسیقی لطافت خود را وامدار ابزارالات برقی و پیشرفته نمیداند صدای موزون و هم آهنگ پرندگان و ریزش و خروش آب رودخانه ها و موج دریاها و بسیاری از عناصر طبیعی بسیاربسیار در این زمینه تاثیر گذار بوده است .
دراین رشته ذوق هنری وجوهره وجودی انسان ها می تواند حرف اول را بزند و در هنرستان در سه گرایش نوازندگی ساز ایرانی، مبانی آهنگ سازی و نوازندگی ساز جهانی می توانید به عنوان هنرجو پدیرفته شوید. هنرجویان در طی دوران تحصیل با مبانی فیزیک صوت و آزمایشگاه، مبانی نظری و ساختارموسیقی ایرانی، تاریخ و ساختارموسیقی جهانی، سازشناسی ایران و جهان، هماهنگی عمومی و تخصصی، همراهی سازبا آواز ایرانی سرایش و تربیت شنوائی، پیانو عمومی- ساز دوم، آواز گروهی گروه نوازی. ارکستر موسیقی ملی/ جهانی، سازتخصصی ایرانی/ جهانی و آشنائی با شعر آشنا می شوند.

یک نکته مهم : چون دروس تخصصی رشته موسیقی از سوم راهنمایی و سال اول دبیرستان شروع می شود لذا داوطلبان باید از سال اول راهنمایی و گاها از اول راهنمایی به این رشته وارد شوند و تعداد هنرستانهای این رشته محدود است

 چگونه می توان به هنرستان موسیقی رفت

هنرستان موسیقی از سال اول راهنمایی شروع و پایان آن سوم دبیرستان می باشد که مجموعا ۶ سال است و در آن دروس تخصصی آموزش داده می شود و هنرجو را عملا برای ورود به بازار کار آماده می کند.

هنرستان موسیقی دختران به عنوان  تنها هنرستان در تمام ایران خواستاران بسیار زیادی دارد و ورود به آن نیاز به شرایط خاصی دارد. قبل از ورود به دوره راهنمایی، دوره دو ماهه شامل دروس سلفژ و تئوری موسیقی تدریس می شود و داوطلبان پس از گذراندن این دوره باضافه ساز تخصصی خود که تمرین کرده اند، در پایان دوره آزمونی را می گذرانند و با تشخیص استادان در مورد درست بودن نوع ساز تخصصی به هنرستان راه می یابند

اطلاعیه ثبت نام هنرستان موسیقی سال ۹۰-۸۹

هنرستان موسیقی هرساله از میان علاقه مندان هنرموسیقی، تعداد محدودی هنرجو را ازطریق آزمون ها و دوره های خاص می پذیرد که در سال جاری پیش ثبت نام هنرجویان برای سال تحصیلی ۹۰-۸۹ از ۱۵ اردیبهشت آغاز و تا ۱۵ تیرماه ادامه خواهد داشت. اسماعیلی در مورد شرایط ثبت نام گفت: پذیرش هنرجو دراین هنرستان تنها از میان متقاضیانی است که در خرداد ماه ۸۹ درمقطع پنجم ابتدایی و با معدل ۱۹ به بالا و نمره انضباط ۲۰ فارغ التحصیل می شوند و هیچ پذیرشی در مقاطع دیگر تحصیلی ندارد. مدیر هنرستان موسیقی افزود: از متقاضیان واجد شرایط، آزمون استعدادیابی شامل سنجش شنوایی موسیقی،سنجش ریتم و توان جسمی توسط شورای فنی هنرستان بعمل می آید. سپس برای افراد پذیرفته شده در آزمون، دوره ای به مدت ۸ جلسه برای دروس آشنایی با تئوری موسیقی، سلفژ و سازشناسی برگزارمی شود و پس از آن آزمون نهایی بعمل آمده و افرادی که نمره قبولی را اخذ نمایند جهت تحصیل در هنرستان پذیرفته شده و برای تعیین ساز به شورای فنی هنرستان معرفی می گردند. وی در پایان یادآور شد: برای متقاضیان ،ضرورتی نسبت به آشنایی و شناخت قبلی با موسیقی وجود ندارد و پس از پذیرفته شدن ، از سطح ابتدایی شروع به فراگیری می نمایند. ضمنا تحصیل در رشته موسیقی برای اخذ دیپلم نیاز به ۶ سال تحصیل در دو مقطع ۳ ساله راهنمایی و متوسطه دارد و همچنین امکان ادامه تحصیل فارغ التحصیلان موسیقی در دوره های عالی(کاردانی و کارشناسی) وجود دارد.

صنعت و بازار کار

زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از : 
مربی آموزشی سازهای ایرانی و جهانی
فعالیت در کارگاه ساز سازی و ارزیاب ساز
مربی آموزشی پیانو
فعالیت در استودیو های ضبط موسیقی
برنامه ریز و اجرا کننده ی موسیقی فیلم
آفرینش سرود ها و آهنگ ها
آهنگ سازی
فعالیت در گروه کر به عنوان خواننده آواز گروهی
اجرای ارکستر موسیقی به عنوان نوازنده یا سرپرست گروه
برنامه ریز و اجرا کننده ی صحنه های موسیقی ( تئاتر و نمایش )
و…….

آینده علمی این رشته :هنر جویان این رشته می توانند در دوره های کاردانی  آموزشکده های فنی –کارشنـــــاســی و کارشناسی ارشد دانشگا ههای ایران  و دکترا در دانشــگا ههای  خارج کشور  در گروه هنر رشته های موسیقی به ادامه تحصیل بپردازند.

 آینده شغلی این رشته‌:برای کسانی که مهارتهای لازم را در بخش هــای مختلف این رشه بدست آورند بــــازار گار خوب و مطلوبی در شهرهای بزرگ کشور وجود دارد باید علاقه مندان توجه داشته باشند برای موفقیت در این رشته به روابط اجتماعی قوی و داشتن استعداد هنری و پشتکار و صبر و حوصله نیاز است . کسانی که تحت تاثیر شهرت ستاره های موسیقی به این رشته علاقه مند می شوند بهتر است قبل از ورود به این  رشته با مشاوران و دست اندر کاران این رشته مشورت نمایند . اگر شخص بتواند در آینده به شهرت برسد آینده شغلی موفقی خواهد داشت استخدام در این رشته در رادیو وتلویزیون  ،اداره ارشاد ، آموزش و پرورش ، آموزش عالی  انجام می پذیرد.

  

  • مرتضی سنجری
۲۸
اسفند

خوانندگی چیست؟؟ مطلبی در باره ی خوانندگی برای دوست داران موسیقی

سلام به همه مردم عزیز هر جای ایران که هستید .امروز میخوایم راجع به خوانندگی صحبت کنیم.

متاسفانه تو کشورمون علم به خوانندگی در وضعیت بسیار بسیار بدی قرار داره. به گونه ای که بسیاری از 

هموطنانمون اصلا نمیتونن خواننده ی خوب رو از خواننده ی بد تشخیص بدن و تنها ملاک برای تشخیص 

دادن صدای خوب از بد جنس صدای خواننده هست و اصولا به چیز دیگه ای توجه نمیشه!بنده بارها شاهد 

بودم که کسی کاملا از گام خارج میخونه و نتهارو کاملا اشتباه ادا میکنه ولی همه تشویقش میکنند!

و بدون اینکه کوچکترین علمی از خوانندگی داشته باشن نظر میدن.مثه اینکه بعضیارو مجبور کردن نظر 

بدن!یا بر عکس.خیلیا هم هستن که صدای بسیار خوب و استعداد بسیار خوبی در زمینه خوانندگی دارن

ولی از اطرافیانش هیچکس متوجه این استعدادش نمیشه!خیلیا فکر میکنند خوانندگی کار آسونیه.البته 

حقم دارند.وقتی هر روز از خواب بلند میشی میبینی به جمعیت خواننده ها 1000 تا اضافه میشه خوب 

اصلا بعید نیست همه فکر کنند خوانندگی کار راحتیه. ولی اصل موضوع اینه که خوانندگی حرفه ای کار 

سختیه و برای رسیدن مدارج بالای خوانندگی سال ها باید وقت بزارین.اما میرسیم به بحث اصلی.یعنی

چجوری یه خواننده ی خوب بشیم؟در ابتدا چیزی که میخوام بگم اینه که بیشتر دوستای گلمون که 

مبتدین چه صدای خوبی داشته باشن چه صدای بدی داشته باشن فکر میکنند درست میخونند!ولی 

باید خدمت این دسته از دوستان ارز کنم که اصلا درست فکر نمیکنند!همتون نه ولی 95
از شما 

دوستان فالش میخونید.باور نمیکنید؟ خوب حالا من یه راه بهتون پیشنهاد میکنم که هم بهتون ثابت شه 

اکثرتون فالش میخونید و هم با استفاده از این تمرین یاد بگیرین درست بخونید.

گام اول:شعری که دارین گوش میدینو با دقت بیشتری گوش کنید و با دقت به تک تک 
کلماتی که 

خواننده میخونه گوش کنید ببینید هر کلمرو چجوری میگه.توجه داشته باشید که این کار کمک به سزایی

به قوی شدن گوشتون و در نتیجه درست خوندن شما میکنه.البته قوی شدن گوش شما یه پروسه ی 

زمانبره و حداقل 2ماه طول میکشه تا اولین نتایجشو حس کنید.

گام دوم:بعد از اینکه شعره خوانندرو گوش کردین و حس کردین که درست میخونید صداتون رو ضبط کنید.

مطمئن باشید بعد از ضبط کردن و گوش کردن به صداتون متوجه میشید بسیاری از قسمتای شعرو فالش

خوندید.در حالی که در حین خوندن هرگز متوجه همچین امری نمیشید.اگه قبول ندارید تست کنید.

گام سوم:بعد از پیدا کردن قسمتایی که فالش میخونید و شبیه به خواننده نیست دوباره همون قسمت رو

به صدای خواننده گوش کنید و خوب توجه کنید و بعد از شنیدن هر قسمت شعرو قطع کنید و همون قسمت 

رو تکرار کنید و اینقد این کارو انجام بدین تا حس کنید که دارین درست میخونید.

گام چهارم: حالا که روی همه ی قسمتایی که فالش میخوندید تمرین کردید دوباره شعرو به صورت کامل 

بخونید و صداتونو ضبط کنید و اگه بازم حس کردید جاییش فالش بود دوباره گام سوم رو طی کنید و اینقد

اینکارو انجام بدین تا کاملا مطمئن شید که اون شعرو درست میخونید.

حالا به سراغ شعر دیگه ای برین و گام های اول تا چهارمو تکرار کنید.این تمرین به شما کمک میکنه که 

طی چندین ماه همه ی شعرارو کاملا درست بخونید و گوشتون بسیار قوی شه. جالب اینجاست که هر

وقت این تمرینو سر یه شعر انجام میدین و حس میکنید که درست میخونید بعد چند ماه که دوباره به 

صداتون گوش میکنید متوجه میشید که بازم بعضی جاهاشو فالش خوندید که این امر حاکی از اینه که

گوش شما نسبت به قبل قویتر شده.راستی همیشه شعرایی رو انتخاب کنید که در محدوده صدای
حنجرتون باشه.یعنی گامش اونقدر پایین یا بالا نباشه که نتونید بخونید.

اخطار:هیچوقت صداتونو که ظبط کردین پاک نکنید.چون بعد چند وقت که به صداتون گوش میدین متوجه 

میشین که بعضی قسمتاش فالشه که این نشون میده گوشتون قوی شده و اینکه متوجه میشین 
صداتون نسبت به قبل بهتر شده.

تو این مطلب راجع به گام بحثی نکردم. چون نمیخواستم گیج شید.ایشالا اگه دوستان تمایل نشون دادن

راجع به گام در مقاله ی دیگه ای صحبت میکنم.امیدوارم که این مطلب موثر واقع بشه...


 

  • مرتضی سنجری
۲۸
اسفند

  • مرتضی سنجری
۲۸
اسفند

دریافت
عنوان: دوست داران موسیقی توجه توجه!!!
حجم: 1.12 مگابایت
توضیحات: آموزش آواز(سولفز)

  • مرتضی سنجری
۲۷
اسفند

تعریف لغوی غناء:

هر صدایی که از حنجره ی انسان درمی آید، مشتمل بر ترجیح بوده و به گونه ای باشد که صلاحیت طرب انگیزی داشته باشد- اگرچه در مواردی نسبت به برخی افراد طرب انگیز نباشد- غناء نامیده می شود که در زبان فارسی به عنوان «خوانندگی» یا «آوازخوانی» از آن یاد می شود.

 

معنای لغوی ترجیح و طرب:

برای روشن شدن مفهوم «غنا» لازم است مفهوم «ترجیح» و «طرب» نیز آورده شود:

ترجیح عبارت است از: آوا، آهنگ دادن به صدا، زیر و بم و چهچهه ی صدا.

طرب عبارت است از: حالتی که در اثر غم یا شادی به انسان دست می دهد به گونه ای که در اثر آن، حرکات سبک و خلاف شان، وقار و متانت از او صادر می گردد.

 

کلام فقها در تعریف غناء:

امام خمینی (قدس سره) در تعریف «غناء» می فرماید: غنا عبارت است از صدای انسان، صدایی که تا اندازه ای نازکی و زیبایی ذاتی داشته باشد و در اثر تناسب با طرب، شأنیت و صلاحیت ایجاد طرب در افراد معمولی را داشته باشد. (امام خمینی، المکاسب المحرمه، ج1، ص202)

از احادیث روشن می شود که غناء (آوازخوانی) و موسیقی (نوازندگی) از کارهایی است که به دست شیطان تأسیس شده است

ایشان در تحریرالوسیله پس از اشاره به حرمت غنا و حرمت شنیدن آن و کسب درآمد با آن می فرماید: تنها زیبا کردن صدا «غناء» نمی باشد، بلکه غناء عبارت است از: کشیدن صدا و ترجیح آن به گونه ای که طرب انگیز بوده و متناسب با مجالس لهو و محفل های سرور و شادی و هماهنگ با آلات لهو و موسیقی باشد و فرقی ندارد که در کلام حق از قبیل قرائت قرآن، دعا و مرثیه باشد یا در غیر آن از قبیل شعر و نثر، بلکه غنا در چیزهایی که وسیله ی اطاعت خداست موجب افزایش عذاب خواهد بود. (تحریرالوسیله، ج1، ص 497، مسأله 13.)

سیر تاریخی غناء:

مخترع غناء:

در برخی از روایات اختراع غنا به شیطان منسوب و از او به عنوان اولین خواننده یاد شده است. در تفسیر عیاشی از جابربن عبدالله انصاری و او از پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) روایت کرده است:

شیطان نخستین کسی است که آوازخوانی کرد و اولین کسی است که نوحه گری نمود و اولین کسی است که حدی خواند هنگامی که آدم علیه السلام از (میوه ی) درخت خورد، شیطان آواز خواند و هنگامی که از بهشت اخراج شد و هبوط کرد حدی خواند و زمانی که در زمین مستقر شد، نوحه گری را آغاز کرد که به وسیله ی آن، نعمت های بهشت را برای آدم علیه السلام یادآوری می کرد (تا اندوه آدم علیه السلام افزون گشته و شیطان خوشحال گردد.)

(ج1، ص40، ذیل آیه 35 سوره ی بقره، حدیث 23- به نقل از سیر تاریخی موسیقی و غنا، ص 61)

در حدیث دیگر، اختراع موسیقی و غنا هر دو به شیطان نسبت داده شده و آن روایتی است از امام صادق علیه السلام که فرمود: من کودک خردسالی بودم روزی دیدم عده ای بر طبل می زنند و بازی می کنند خواستم بایستم و تماشا کنم؛ پدرم فرمود: همه ی این لهویات و آوازخوانی هایی که می بینی شیطان برای شماتت آدم علیه السلام به هنگام اخراج وی از بهشت ساخته است.

دعائم الاسلام، ج 2، ص 209)

از احادیث روشن می شود که غناء (آوازخوانی) و موسیقی (نوازندگی) از کارهایی است که به دست شیطان تأسیس شده است. بدیهی است که شیطان همیشه دنبال کارهای خلاف دستور خدا بوده و هیچ کار مطلوبی انجام نمی دهد و از همین جا می توان به بدی غنا و موسیقی پی برد.

اگر غنا به دلیل لذت بخش بودن حرام بود، استماع آواز بلبل و آواز جویبار و آبشار هم باید حرام باشد. علاوه بر اینها در اسلام خواند قرآن با لحن خوش و اداء اذان با صوت خوش مستحب است

غنا در روایات:

باید توجه داشت که روایات متعدّدی در زمینه ی غنا و موسیقی وجود دارد که در یک دسته بندی می توان آن را اینگونه عنوان کرد:

اول: روایات ممنوعیت غناء و آوازخوانی که در این احادیث غناء عامل نفاق و فقر- بدترین صدا- مقدمه نفاق- مقدمه ی بلاهای خطرناک- مقدمه ی زنا و ... معرفی شده اند به عنوان نمونه: امام صادق علیه السلام می فرماید: غناء موجب نفاق و دورویی می گردد و فقر و نیازمندی به دنبال می آورد. (وسائل الشیعه، ج17، ص309)

دوم: روایات مذموم بودن موسیقی و ممنوعیت آلات آن.

سومروایات نکوهش شخص خواننده و نوازنده؛ در این روایات آوازخوان ملعون، دور از رحمت خداوند، پست ترین افراد معرفی شده است و بیان شده که کسب و درآمد آوازخوان حرام و نماز و دعایش غیرقابل قبول و غیرمستجاب است.

چهارم: روایات ممنوعیت گوش دادن به غناء و موسیقی؛ در این روایات گوش دادن به غناء و موسیقی عامل نفاق، مقدمه ی قساوت قلب، عبادت شیطان و مایه ی غضب الهی معرفی شده است.

پنجم: روایات پرهیز از غنا و موسیقی و رسیدن به پاداش اخروی آن

 

نتیجه ی این روایات:

از مجموع احادیثی که در پنج عنوان فوق ذکر شد و به حدّ تواتر نیز رسیده است، مخاطبان گرامی استفاده خواهند کرد که: غنا و موسیقی، هم برای خواننده و نوازنده و هم برای شنونده ی آنها حرام است؛ مالی که خواننده یا نوازنده از این راه بدست آورد  حرام و دهنده ی آن مال نیز مرتکب گناه زشتی شده است و کسی که از این گناهان پرهیز کند در آخرت به نعمت های بهتری می رسد.

همه ی آوازهای مطبوع و لذت بخش یک نوع اثر ندارد. آواز خوب با افکار و خیالات و احساسات سر و کار دارد. باید توجه داشت که هر نوع آوازی با نوعی احساسات سر و کار دارد؛ بعضی با احساسات شهوانی و جنسی، بعضی با احساسات سلحشوری و بعضی با احساسات معنوی و الهی سر و کار دارد

علت حرمت غناء و استماع آن:

عده ای گمان می کنند که اسلام غناء را از آن جهت که لذت بخش است حرام کرده است، چون هر لذتی حرام است! این اشتباه است. هیچ چیز به دلیل لذت بخش بودن گناه نیست، بلکه به دلیل اینکه موجب آلام دیگری یا مانع لذات دیگری می شود حرام است. به عبارت دیگر، هر لذت مادامی که فتنه انگیز و مفسده خیز نباشد حرام نیست. لذت از آن جهت که لذت است هرگز حرام نیست. اگر غنا به دلیل لذت بخش بودن حرام بود، استماع آواز بلبل و آواز جویبار و آبشار هم باید حرام باشد. علاوه بر اینها در اسلام خواند قرآن با لحن خوش و اداء اذان با صوت خوش مستحب است.

برای اینکه علت حرمت استماع آوازهای لهوی را بدانیم لازم است بدانیم که همه ی آوازهای مطبوع و لذت بخش یک نوع اثر ندارد. آواز خوب با افکار و خیالات و احساسات سر و کار دارد. باید توجه داشت که هر نوع آوازی با نوعی احساسات سر و کار دارد؛ بعضی با احساسات شهوانی و جنسی، بعضی با احساسات سلحشوری و بعضی با احساسات معنوی و الهی سر و کار دارد. بعضی ها رخوت آور است، موجب استرخاء اعصاب و دشمن اراده و تصمیم اخلاقی است، منفسخ کننده ی تصمیمات است و بعضی دیگر برعکس مصمم کن و تصمیم ایجاد کن و محرک به سوی هدفهای عالی و فداکاری است. بعضی از آوازها حالت خضوع و خشوع قلبی ایجاد می کند و بعضی دیگر خدا را از یاد انسان می برد و ملهی عن ذکرالله است.

بدون شک بعضی از آوازها و آهنگها با شهوات مرتبط است، با خیالات شهوت انگیز و با احساسات جنسی سر و کار دارد یعنی با نیرویی که قویترین و سرکش ترین نیروهای وجود انسان است و قویترین رقیبهای عقل و اخلاق به شمار می رود. تحریک و تهییج این نیرو بسیار خطرناک است. در حدیث است که وقتی این شهوت تحریک می شود دو ثلث عقل می رود. بعضی آوازها یا آهنگها اثرش این است که بی اختیار سر و گردن و دست و پا را به حرکاتی خاص وامی دارد، که خود آن حرکات تناسب خاصی با شهوت جنسی دارد و بی اختیار شهوت را برمی انگیزد و انسان را مسلوب الاختیار می کند. اگر برای یک علاقه مند به امنیت و عدالت کشور جایز است که عناصر ناراحت و جانی را وادار به سرکشی و طغیان علیه حکومت عادله کند، برای دین جایز است که رقص و شراب و غنا را تجویز کند. از شراب و غنا و رقص زن در حضور نامحرم فتنه برمی خیزد و از این رو اسلام اجازه نمی دهد.

پس غنایی که حرام است عبارت است از آوازهای شهوت انگیز و متناسب با شراب و رقص و فحشا.

 

 

 امید وارم که از این مطالب استفاده ی خوبی برده باشید.(مرتضی سنجری مدیر وبلاگ)

 

  • مرتضی سنجری
۲۷
اسفند

دریافت
عنوان: گیتار زدن مرتضی پاشایی
حجم: 2.17 مگابایت
توضیحات: گیتار زدن مرتضی پاشایی

  • مرتضی سنجری
۲۷
اسفند
از کجا شروع شد؟؟
به نامخدا. سلام. بنده مرتضی سنجری هستم.من 17 ساله از استان خوزستان اهل اهوازم. من خیلی وقت پیش. خیلی هم نه. زمانی که من 13 ساله بودم برای خودم آهنگ میخوندم. بد یه روزی رفتم پیش خواهرم و براش یه آهنگ خوندم . بد خواهرم بهم گفت:(ببین مرتضی صدای تو هنوز نازک و کاله(نپخته)و هنوز هنجرت اون کشش لازمو برای یه آهنگ نداره . تازه تو هنوز صدای خودتو پیدا نکردی). بعد مو تلاش کردم تا اشکالات خودمو بر طرف کنم . تازه صذای خودمو پیدا کردم. از نظر دوستامو چن تا از فامیل و خانواده من صدای خوبی دارم. چند روز بد داشتم فیلم نگاه میکردم دیدم داخل یکی از دیالوگاشون کلمه ی سودا رو گفتن که به معنی (آرزو های دست نیافتنیه).بد از اون جا این سایتو ساختمو... . حالا بد خودم آهنگامو میزارم تا شما در مورد صدام نظر بدین
  • مرتضی سنجری
۲۷
اسفند

دریافت
عنوان: موزیک گروه واندرکشن
حجم: 9.6 مگابایت

  • مرتضی سنجری